Jeśli ktoś z Państwa chciałby, w tym trudnym dla wszystkich czasie, wspomóc rozwój zmysłowo-ruchowy swojego dziecka, proponuję kilka prostych ćwiczeń i zabaw.
Jeśli ktoś z Państwa chciałby, w tym trudnym dla wszystkich czasie, wspomóc rozwój zmysłowo-ruchowy swojego dziecka, proponują kilka prostych ćwiczeń i zabaw.
- Zawijanie w koc lub kołdrę i dociskanie wzdłuż całego ciała.
- Zawijanie w koc i rozwijanie z turlaniem w obie strony - "naleśnik”.
- Skakanie na piłce z uszami.
- Skakanie przez przeszkodę (może być sznurek rozłożony na dywanie lub klocki).
- Masowanie ciała gąbkami o różnej fakturze, nazywanie masowanych części ciała, pytanie "co jest wyżej? - kolano czy łokieć?".
- Szczotkowanie dłoni i przedramion różnymi pędzlami i szczotkami.
- Zabawa palcami w ryżu , grochu, makaronach (suchych). Dzieci bardzo to lubią!
- Wybieranie z miski jednego spośród różnego rodzaju ziaren.
- Zabawy z rozpoznawaniem przy pomocy dotyku przedmiotów schowanych w pudełku lub w worku, określanie ich cech.
- Ściskanie piłeczek rehabilitacyjnych lub mokrych gąbek.
- Zgniatanie, darcie kawałków gazet.
- Opukiwanie opuszków palców o stół.
- Siłowanie się na ręce.
- Pajace - podskoki, orzeł na piasku.
- "Taczki" z trzymanie za nogi na wysokości ud, lub na jajowatej piłce rehabilitacyjnej, naśladowanie chodu różnych zwierząt: żaba, kaczka, pies, słoń, rak, pająk, wąż - wszystkie w pozycji "kucającej", albo na czworakach, albo w pozycji leżącej (wąż ).
- "Kołyski" na brzuchu i na plecach.
- Odbijanie stopami piłki w pozycji kołyski na plecach.
- Turlanie z patrzeniem na ruchomy przedmiot.
- Kręcenie się na obrotowym krześle.
- "Kącik ciszy" dla dzieci nerwowych, silnie pobudzonych - namiot, pudło kartonowe (można pobawić się w ozdabianie).
- Zabawy z piłkami i balonami (do balonów można wrzucić ziarna kawy, koraliki itp. - będą spadać wolniej niż piłki i łatwiej je złapać).
- Zabawy "paluszkowe": "jadą goście..", "sroczka kaszkę warzyła" itp.
- Chodzenie po murkach, krawężnikach konstruowanych wspólnie z dzieckiem w domu, torach przeszkód z krzeseł, koców, wałków, poduszek itp.
- "Wyciąganie" pościeli, ręczników, składanie koca.
- Rzucanie do celu.
- Ćwiczenia z ciężarkami.
- Przyjmowanie i utrzymywanie pozycji "bocian", "jaskółka", z otwartymi i zamkniętymi oczami.
- Chodzenie po narysowanej linii: stopa za stopą, krzyżując nogi "jak modelka", przodem, bokiem, do tyłu (dostawiając z tyłu stopę).
- Podrzucanie i łapanie piłki z "utrudnieniami": klaśnięciem, wielokrotnym klaśnięciem, przysiadem, obrotem ciała o 360 stopni.
Życzę udanej zabawy…myślę, że najważniejszy jest czas spędzony z własnym dzieckiem!
Agata Zahorska /Terapeuta Integracji Sensorycznej