SI

 

Jeśli ktoś z Państwa chciałby, w tym trudnym dla wszystkich czasie, wspomóc rozwój zmysłowo-ruchowy swojego dziecka, proponuję kilka prostych ćwiczeń i zabaw. 

 

Jeśli ktoś z Państwa chciałby, w tym trudnym dla wszystkich czasie, wspomóc rozwój zmysłowo-ruchowy swojego dziecka, proponują kilka prostych ćwiczeń i zabaw.

  1.  Zawijanie w koc lub kołdrę i dociskanie wzdłuż całego ciała.
  2. Zawijanie w koc i rozwijanie z turlaniem w obie strony - "naleśnik”.
  3. Skakanie na piłce z uszami.
  4. Skakanie przez przeszkodę (może być sznurek rozłożony na dywanie lub klocki).
  5. Masowanie ciała gąbkami o różnej fakturze, nazywanie masowanych części ciała, pytanie "co jest wyżej? - kolano czy łokieć?".
  6. Szczotkowanie dłoni i przedramion różnymi pędzlami i szczotkami.
  7. Zabawa palcami w ryżu , grochu, makaronach (suchych). Dzieci bardzo to lubią!
  8. Wybieranie z miski jednego spośród różnego rodzaju ziaren.
  9. Zabawy z rozpoznawaniem przy pomocy dotyku przedmiotów schowanych w pudełku lub w worku, określanie ich cech.
  10. Ściskanie piłeczek rehabilitacyjnych lub mokrych gąbek.
  11. Zgniatanie, darcie kawałków gazet.
  12. Opukiwanie opuszków palców o stół.
  13.  Siłowanie się na ręce.
  14. Pajace - podskoki, orzeł na piasku.
  15. "Taczki" z trzymanie za nogi na wysokości ud, lub na jajowatej piłce rehabilitacyjnej, naśladowanie chodu różnych zwierząt: żaba, kaczka, pies, słoń, rak, pająk, wąż - wszystkie w pozycji "kucającej", albo na czworakach, albo w pozycji leżącej (wąż ).
  16.  "Kołyski" na brzuchu i na plecach. 
  17.  Odbijanie stopami piłki w pozycji kołyski na plecach.
  18.   Turlanie z patrzeniem na ruchomy przedmiot.
  19. Kręcenie się na obrotowym krześle.
  20.  "Kącik ciszy" dla dzieci nerwowych, silnie pobudzonych - namiot, pudło kartonowe (można pobawić się w ozdabianie).
  21.  Zabawy z piłkami i balonami (do balonów można wrzucić ziarna kawy, koraliki itp. - będą spadać wolniej niż piłki i łatwiej je złapać).
  22.    Zabawy "paluszkowe": "jadą goście..", "sroczka kaszkę warzyła" itp.
  23.    Chodzenie po murkach, krawężnikach konstruowanych wspólnie z dzieckiem w domu, torach przeszkód z krzeseł, koców, wałków, poduszek itp.
  24.  "Wyciąganie" pościeli, ręczników, składanie koca.
  25.   Rzucanie do celu.
  26. Ćwiczenia z ciężarkami.
  27.  Przyjmowanie i utrzymywanie pozycji "bocian", "jaskółka", z otwartymi i zamkniętymi oczami.
  28. Chodzenie po narysowanej linii: stopa za stopą, krzyżując nogi "jak modelka", przodem, bokiem, do tyłu (dostawiając z tyłu stopę).
  29. Podrzucanie i łapanie piłki z "utrudnieniami": klaśnięciem, wielokrotnym klaśnięciem, przysiadem, obrotem ciała o 360 stopni.

Życzę udanej zabawy…myślę, że najważniejszy jest czas spędzony z własnym dzieckiem!

Agata Zahorska /Terapeuta Integracji Sensorycznej