GEOGRAFIA

Drodzy uczniowie klasy 6!  Popracujcie nad zagadnieniami z geografii! Wiem, że geografia jest lubianym przez was przedmiotem. Zachęcam do samodzielnego poszukiwania treści, które wzbudzą wasze szczególne zainteresowanie. Chętnie dowiem się, jakie ciekawostki odkryliście! Wykorzystujcie zasoby Internetu nie tylko do rozrywki, ale także do zdobywania wiedzy i umiejętności! Te wartości na zawsze pozostaną z wami!

Energetyka w Europie (geografia kl.6)

 Cele lekcji: Poznasz odnawialne i nieodnawialne źródła energii elektrycznej. Dowiesz się, jakie są rodzaje elektrowni oraz jakie mają one zalety i wady. Poznasz strukturę produkcji energii elektrycznej w wybranych krajach Europy oraz dowiesz się, od jakich czynników przyrodniczych ona zależy.

• Do odnawialnych źródeł energii należą: energia słoneczna, energia wiatru, energia wody płynącej oraz energia geotermalna. Nieodnawialne źródła to między innymi węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny i energia jądrowa.

• Sposób wytwarzania energii elektrycznej w dużym stopniu zależy od warunków środowiska przyrodniczego.

 • W Europie największą część energii elektrycznej wytwarza się w elektrowniach cieplnych. Wzrasta jednak znaczenie energii jądrowej i odnawialnych źródeł energii.

Ćwiczenie:

Podkreśl nazwy odnawialnych źródeł energii elektrycznej.

węgiel · energia wiatru · energia jądrowa · biomasa · energia geotermalna energia wody · energia słoneczna · ropa naftowa · gaz ziemny

Ćwiczenie:

Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania:

Biogaz należy do odnawialnych źródeł energii. Powstaje z  rozkładu ścieków, odpadów z gospodarstw domowych, odchodów zwierząt, odpadów przemysłowych i  rolniczych. Składa się z takich gazów, jak metan, dwutlenek węgla i azot. Zakłady produkujące biogaz nazywa się biogazowniami . Instalacje biogazowe są z reguły budowane w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków, wysypisk odpadów i  na obszarach rolniczych. W  Europie na większą skalę biogaz wykorzystuje się w Szwajcarii, we Francji i w Niemczech – jako źródło energii elektrycznej, energii do ogrzewania wody, a po oczyszczeniu i sprężeniu – jako paliwo do silników samochodów.

 a) Podaj trzy przykłady zastosowania biogazu.

 b) Napisz, jaka jest zaleta wykorzystywania biogazu zamiast innych źródeł energii.

 

Turystyka w Europie Południowej (geografia kl. 6)

• Do walorów przyrodniczych krajów Europy Południowej należą: ciepłe morze, góry, obszary o rzeźbie krasowej, plaże oraz urozmaicone wybrzeże.

• Najważniejszymi walorami kulturowymi Europy Południowej są: zabytki starożytności i późniejszych okresów, starówki miast, muzea i elementy folkloru.

 • W krajach Europy Południowej usługi turystyczne są ważną częścią gospodarki – dają miejsca pracy oraz przynoszą państwom duże dochody.

 Cele lekcji: Poznasz walory przyrodnicze i kulturowe Europy Południowej. Dowiesz się, czym jest infrastruktura turystyczna. Dowiesz się także, gdzie się znajdują wybrane zabytki Rzymu. Zdobędziesz informacje o atrakcjach turystycznych Czarnogóry.

 

Ćwiczenie:

Po powrocie z ferii zimowych troje szóstoklasistów rozmawiało o swoich wrażeniach i przemyśleniach. Zaznacz w wypowiedziach dzieci informacje o walorach przyrodniczych i kulturowych, a także przykłady elementów infrastruktury turystycznej.

Ania

„W pierwszym tygodniu ferii byłam z rodzicami we Wrocławiu. Zwiedzaliśmy głównie Stare Miasto, ale byliśmy też w Afrykarium, we wrocławskim zoo. Jednego dnia pojechaliśmy także na narty w Sudety.”

Marcin

„ Dlatego ja wolę jeździć na nartach biegowych! Można się na nie wybrać nawet do najbliższego lasu i jeździć zwykłymi szlakami turystycznymi. Tylko rzadko jest śnieg…”

Ela

„ Moi rodzice twierdzą, że na narty lepiej jeździć w Alpy. Trasy narciarskie są tam dłuższe i jest więcej wyciągów. Hotele i restauracje też są super, ale niestety nie na naszą kieszeń.

Ćwiczenie:

Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania:

„W zeszłym tygodniu byliśmy z rodzicami w Rzymie, gdzie zwiedzaliśmy największe zabytki tego miasta. Do centrum miasta przyjechaliśmy metrem – wprost pod Koloseum. W tej ogromnej starożytnej budowli dawniej odbywały się między innymi walki gladiatorów. Dalej ulicą Via dei Fori Imperiali przeszliśmy do Forum Romanum – najstarszego, bo istniejącego już w VIII w. p.n.e., placu starożytnego Rzymu. Potem przeszliśmy na plac Wenecki, przy którym wznosi się jeden z symboli Rzymu – Ołtarz Ojczyzny. Nieopodal znajduje się Kapitol. Na tym wzgórzu oglądaliśmy rzeźbę wilczycy karmiącej dwóch braci: Remusa i Romulusa – legendarnych założycieli Rzymu. Ulicami Via d’Aracoelli i Via dei Cestari doszliśmy do Panteonu. Jest to świątynia, którą wybudowano w II w. n.e. Ulicą Via della Rotonda dotarliśmy do przystanku autobusowego przy Corso Vittorio Emanuele II, skąd wróciliśmy do hotelu.”

1.Wypisz elementy infrastruktury turystycznej

2. Wybierz jeden z obiektów, które zwiedził Kuba. Zapisz, dlaczego jest on atrakcyjny dla turystów. Skorzystaj z dodatkowych źródeł informacji.

Ćwiczenie:

Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytanie.

Czarnogóra nie należy do najliczniej odwiedzanych przez turystów krajów Europy Południowej, choć na jej terytorium znajduje się wiele atrakcji turystycznych. Należy do nich przełom Tary – jedna z najgłębszych dolin Europy (do 1300 m). Jednym z najciekawszych obszarów Czarnogóry jest też Zatoka Kotorska. Można tam zwiedzać średniowieczne miasta, a także oglądać zabytki z czasów starożytnych. Zatoka jest otoczona górami osiągającymi wysokość ponad 1000 m n.p.m., a jej linia brzegowa jest bardzo urozmaicona.

 Zdecyduj, czy przełom Tary i Zatoka Kotorska to walory przyrodnicze czy kulturowe. Uzasadnij swoją odpowiedź.