Oferta edukacyjna
OFERTA EDUKACYJNA SOSW W DĘBLINIE
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
Szkoła Podstawowa nr 1 kieruje swoją ofertę edukacyjną do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym.
Nauczanie w szkole zarówno w I etapie edukacyjnym obejmującym klasy I - III , jak i w II etapie – kl. IV- VIII odbywa się na dwóch poziomach:
a) W klasach dla uczniów niepełnosprawnych umysłowo w stopniu lekkim. Praca w małolicznych klasach pozwala na indywidualizację nauczania, dostosowanie wymagań.
Jest szansą na integrację społeczną, zdobycie wiedzy pod okiem zespołu specjalistów.
b) W zespołach edukacyjno- terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych umysłowo w stopniu umiarkowanym
i znacznym. Praca w oddziałach 4-8 osobowych bazuje na indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych. Niewielka liczba uczniów w klasie daje możliwość indywidualnego podejścia do każdego ucznia.
Wymagania edukacyjne dostosowane są do możliwości uczniów z uwzględnieniem różnego rodzaju deficytów.
Sale, w których uczą się nasi uczniowie są kolorowe, wesołe, przyjazne, dobrze wyposażone w pomoce dydaktyczne
i sprzęt multimedialny. Do dyspozycji uczniów jest także sala gimnastyczna, pracownia komputerowa, sale integracji sensorycznej oraz rehabilitacji, sala doświadczania świata, gabinet EEG Biofeedback, biblioteka szkolna, gabinet logopedyczny, sale rewalidacyjne, świetlica i stołówka, plac zabaw i boisko szkolne.
Stwarzamy dzieciom możliwość płynnego przejścia poprzez wszystkie etapy edukacyjne. Wsparciem dla wychowanków są: pedagog szkolny i psycholog.
Na każdym etapie edukacyjnym istnieje możliwość jego przedłużenia: I etap - o jeden rok, II etap - o dwa lata, III - etap - o jeden etap.
Staramy się, aby nasi uczniowie mogli w sposób atrakcyjny i wartościowy spędzać czas wolny. Charakter zajęć pozalekcyjnych wynika z zainteresowań uczniów.
Proces dydaktyczno-wychowawczy realizowany podczas codziennych zajęć edukacyjnych wspomagany jest (zgodnie
z indywidualnymi potrzebami), zajęciami rewalidacyjnymi.
Oferujemy:
- gimnastykę korekcyjną,
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
- zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze
- usprawnianie mowy,
- terapię pedagogiczną, elementy socjoterapii, biblioterapię, integrację sensoryczną, terapię EEG Biofeedback,
- wszechstronny rozwój poprzez udział w kołach zainteresowań, organizacjach szkolnych, zajęciach sportowo- rekreacyjnych i innych zajęciach wspomagających.
Nasi nauczyciele to kadra w pełni wykształcona, wykwalifikowana i przygotowana do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie.
SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY
Szkoła Przysposabiająca do Pracy przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, którzy ukończyli szkołę podstawową. Nauka trwa 3 lata i ma na celu przygotowanie młodzieży do dorosłego życia, radzenia sobie w codziennym funkcjonowaniu, zarówno w życiu rodzinnym jak i społecznym. Ważnym elementem kształcenia jest rozwijanie umiejętności, które w przyszłości wesprą aktywizację zawodową absolwentów szkoły.
MIESJKIE PRZEDSZKOLE SPECJALNE NR 5 "ISKIERKA"
Przedszkole „Iskierka” rozpoczęło swoją działalność od 1 września 2020 roku. Do placówki uczęszczają dzieci z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją.
Dysponujemy trzema przestrzennymi salami zajęć (do każdej przynależy łazienka), przystosowanymi do potrzeb dzieci, pomieszczeniami: medycznym, socjalnym, zapleczem gastronomicznym oraz szatnią. Przedszkole wyposażone jest nie tylko w nowoczesny sprzęt taki jak: projektory, tablice interaktywne, laptopy, dywan sensoryczny, świecącą kostkę, ale również w specjalistyczne pomoce dydaktyczne oraz zabawki. Meble, kąciki zainteresowań zachęcają do swobodnej zabawy i twórczej aktywności. Ogród przedszkolny z placem zabaw dostosowany jest do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
Przedszkole działa w godzinach od 7:30 do 15:30.
Priorytetowym celem naszych działań jest osiągnięcie przez dzieci jak największej samodzielności w codziennych czynnościach oraz rozbudzenie wiary we własne możliwości. Uczymy dzieci funkcjonowania w grupie, motywujemy do wspólnej aktywności.
Wielokierunkowo wykwalifikowana kadra oferuje profesjonalną opiekę dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To wszystko odbywa się w małych grupach liczących do 4. Osób. Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela oraz pomoc nauczyciela. Dzieci objęte są wszechstronną pracą edukacyjną, logopedyczną, terapeutyczną i rewalidacyjną. Wczesna stymulacja prowadzona w ramach Wczesnego Wspomagania organizowanego w naszej placówce, pozwala kompensować deficyty i pozytywnie wpływa na rozwój każdego dziecka. Indywidualizacja oddziaływań, podmiotowe traktowanie każdego dziecka, pozwala na wnikliwą diagnozę i planowanie skutecznych oddziaływań. Integrujemy proces wychowania i edukacji we współpracy z rodzicami naszych przedszkolaków.
W oddziałach specjalnych prowadzone są różnorodne zajęcia rozwijające zaradność, umiejętności poznawcze, niwelujące niewłaściwe zachowania, wzmacniające umiejętności społeczne. Preferujemy twórcze metody pracy: metoda ośrodków pracy, metoda Knillów, sensoplastyka, terapia ręki, trening umiejętności społecznych, metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, integracja sensoryczna, metoda porannego kręgu.
Placówka stawia na kontakty z domem rodzinnym dzieci. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania (postaw
w oddziaływaniu) oraz edukacji dzieci.
Miejskie Przedszkole nr 5 „Iskierka” to miejsce, gdzie każde dziecko może czuć się kochane, akceptowane, szczęśliwe… A dzięki temu ma szansę być otwartym, kreatywnym i twórczym człowiekiem..
WWR
Rozszerzamy naszą ofertę o w/w pomoc dzieciom od urodzenia do rozpoczęcia edukacji w szkole.
Specjaliści oczekują na dzieci, które potrzebują wsparcia w zakresie:
- Fizjoterapii
- Integracji Sensorycznej
- Logopedii
- Terapii pedagogicznej i psychologicznej
- Surdoterapii
- Tyfloterapii
Te wielospecjalistyczne zajęcia mają na celu stymulowanie rozwoju ruchowego, poznawczego i społeczno-emocjonalnego. Zajęcia organizowane są na podstawie opinii o wczesnym wspomaganiu wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Wymiar zajęć wynosi od 4 do 8 godzin miesięcznie.
Zespół Wczesnego Wspomagania to wysoko wykwalifikowana kadra, która dokonuje diagnozy potrzeb psychofizycznych i opracowuje indywidualny program dla dziecka.
Drodzy Rodzice pamiętajmy, że stymulacja sfer rozwojowych skutkuje zmniejszeniem opóźnień i jest szansą dla dziecka na lepsze funkcjonowanie.
INDYWIDUALNE ZAJĘCIA REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZE
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną organizowane są w naszym Ośrodku od września 1998 r. w formie zajęć indywidualnych.
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju, inspirowanie do poznawania otoczenia oraz samodzielności w funkcjonowaniu.
Zajęcia z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu głębokim odbywają się według opracowanych dla każdego uczestnika i dostosowanych do indywidualnych możliwości psychofizycznych Indywidualnych Programów Rewalidacyjno-Wychowawczych obejmujących przede wszystkim:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości danej osoby,
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika,
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- rozwijanie zainteresowań otoczeniem, polisensoryczne poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone w formie indywidualnej realizowane są w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Kwalifikowaniem i kierowaniem dzieci i młodzieży na zajęcia zajmują się Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne.
W terapii dzieci i młodzieży głęboko niepełnosprawnych wykorzystujemy następujące metody, techniki i formy pracy:
- elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- metoda M. i Ch. Knillów,
- metodę naśladownictwa,
- metodę samodzielnych doświadczeń,
- różne formy zabaw plastycznych, m.in. metodę malowania dziesięcioma palcami
- integrację sensoryczną,
- muzykoterapię relaksacyjną i aktywną,
- zajęcia muzyczno-rytmiczne,
- stymulację polisensoryczną wg pór roku "Poranny Krąg"
- i inne.
Staramy się, by czas spędzony na zajęciach był dla naszych uczestników w miarę możliwości wykorzystany, by prowadzona stymulacja sprawiała przyjemność i dawała pozytywne odczucia naszym podopiecznym, bo nagrodą dla nas - nauczycieli jest zawsze uśmiech dziecka.
GRUPY WYCHOWAWCZE W INTERNACIE
Internat Ośrodka obejmuje całodobową, profesjonalną opieką dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnością sprzężoną. Internat spełnia funkcje opiekuńczo-wychowawcze i rewalidacyjne.W okresie nauki szkolnej staje się dla wielu uczniów drugim domem. Wychowankowie podzieleni są na 3 grupy wychowawcze. Całodobowy pobyt w internacie poza zapewnieniem zakwaterowania uczy wychowanków systematyczności, wdraża do prawidłowego dbania o higienę osobistą, prawidłowych relacji interpersonalnych, zachowań społecznie akceptowanych, współdziałania w grupie społecznej. Wychowankowie kształtują w sobie poczucie wzajemnego szacunku, umiejętności dokonywania właściwych wyborów oraz radzenia sobie w codziennych sytuacjach. W internacie prowadzone są atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne, konkursy i zabawy. Dzieci mogą rozwijać swoje zdolności w różnorodnych kołach zainteresowań. Opiekę nad wychowankami
w internacie sprawuje przyjazna i życzliwa, w pełni wykwalifikowana kadra pedagogiczna. Naszą mocną stroną jest integracja ze środowiskiem poprzez turystykę i rekreację, udział w imprezach kulturalnych i rozrywkowych.
Pobyt w internacie jest bezpłatny, rodzice ponoszą jedynie koszty wyżywienia. Stawka żywieniowa wynosi 10 zł za cztery posiłki dziennie.
Tworzymy profesjonalną, ciepłą i rodzinną atmosferę.